Laatste dag in Budapest

4 augustus 2023 - Budapest, Hongarije

De sightseeing avonturen in Budapest zitten er op. Ik heb deze laatste dag besteed door wat verder van het toeristische centrum van Budapest weg te gaan. Te beginnen met het Margit-Sziget, een eiland net ten Noorden van het centrum midden in de Donau. Een mooi gebied dat volledig autoloos gemaakt is. Vervolgens is het eiland één groot stadspark geworden. In tegenstelling tot het vorige stadspark dat ik hier bezocht heb, is dit park niet vol gezet met toeristische attracties. Aan het begin van het eiland staan nog wel grote fonteinen en mensen die golfkarretjes en fietsen aan toeristen verhuren om het eiland mee te verkennen, maar daar houdt het echte toeristische wel op hier.

Het was dan ook wat rustiger dan op andere plekken in de stad. Ik moet zeggen dat ik het een hele prettige plek vond om gewoon lekker in rond te wandelen en een beetje tot rust te komen. Op het eiland is verder nog een zwembad en een openlucht theater te vinden. Helaas was het openlucht theater niet open voor bezoekers en heb ik dus niet van binnen kunnen bekijken.

Nadat ik het eiland helemaal van Zuid naar Noord was doorlopen besloot ik het eiland aan de Noordzijde te verlaten. Inmiddels echt wel een aantal kilometers van het centrum verwijderd. Ik was benieuwd of ik ook het eiland waar het Sziget festival volgende week begint op kon, maar dit was al afgesloten voor bezoekers ivm de voorbereidingen van het festival. In plaats daarvan ben ik aan de Buda kant van de Donau gewoon een wijk ingelopen om te kijken hoe een 'buitenwijk' van Budapest er nou uit ziet. Qua looks was hier weinig bijzonders en lijkt het veel op buitenwijken van andere steden. Maar zoals ik eerder ook geschreven heb, viel ook hier de goede sfeer me wel op. Hoewel het toch wel een af en toe armoedige en slecht onderhouden wijk was, waren de mensen erg vrolijk en ook richting mij (toch een rare toerist die daar met een camera door hun wijk heen loopt) kwamen er regelmatig begroetingen. Ben blij dat ik dit nog heb kunnen zien. Dan krijg je toch een wat meer realistisch beeld van de stad, in plaats van wanneer je alsmaar in de toeristische bubbel blijft.

Mijn uiteindelijke oordeel van Budapest is positief. Ik heb genoten van de toeristische attracties (want ook ik blijf een toerist haha) en heb mijn ogen uitgekeken in de stad. Veel kilometers gemaakt en veel verschillende gezichten van de stad gezien, maar vooral de positieve sfeer is denk ik hetgene dat het meeste bij blijft. Enig minpuntje is het misschien iets te over-de-top toeristische karakter van bepaalde trekpleisters, met name Castle Village met de 'nep-oude' gebouwen. Al zie je wel dat het verkoopt en zeer populair is.

Tijd voor een nieuwe stad en een nieuw avontuur. Ik ga na het schrijven van dit blog meteen door naar het station en dan op naar mijn trein naar Boekarest. Aankomst eta. 11.20 morgenvroeg. Ik ben heel benieuwd naar hoe ik ga slapen.