Een rustige afsluiter

13 augustus 2023 - Athene, Griekenland

Na de drukke dag van gister, had ik voor mijn laatste dag een wat rustiger programma bedacht. ’s Morgens na uitgecheckt te zijn en mijn bagage in de kluis te hebben gelaten bij het Hostel ben ik nog naar het Ancient Agora gegaan. Een grote archeologische zoekplaats waar de resten van meerdere tempels bij elkaar liggen en nog één hele goede bewaarde tempel staat, de Tempel van Hephaestus. Om vervolgens samen met Leo naar Piraeus te gaan. Het haven plaatsje waar ik straks met de boot naar Chania vetrek, maar waar ook een grote jacht haven is en een strand.

We zijn nog naar de jachthaven gegaan en hebben een hapje gegeten aan het strand om vervolgens terug te gaan naar het centrum om vervolgens van elkaar afscheid te nemen. Inmiddels heb ik het rustig aan gedaan, even met mezelf terug gekeken op deze reis en ondertussen geluisterd naar de radio om de wedstrijd van Fortuna te volgen. Resultaat, 0-0 tegen Feyenoord, prima begin van het seizoen, maar goed daar gaat het hier nu niet om.

Het terugkijken op de reis wil ik hier ook eventjes kort doen. Hoe zijn de afgelopen twee weken bevallen en wat waren voor mij de hoogtepunten.

Om te beginnen met het alleen reizen. Uiteindelijk is me dat toch heel goed bevallen. Het zelf plannen kunnen maken en kunnen doen waar je zelf zin in hebt is toch heel fijn. Ik ben dit soort dagen vaak ook een beetje chaotisch en ga alle kanten op en ik vind dat zelf een leuke manier om steden te leren kennen, maar met meerdere mensen gaat dat niet. Het zorgt er aan de andere kant ook wel voor dat het soms wel erg veel is op één dag. Dat komt ook door de geringe tijd die je per stad hebt, terwijl je toch de hele stad wil bekijken.

Wat betreft het reizen met de trein, het is heel gaaf en je hebt de meest prachtige uitzichten onderweg, maar het is duidelijk nog niet heel efficiënt. Routes die met de auto 5 uur duren, duurde met de trein 9 uur ivm grenscontroles, wisselen van treinpersoneel, etc. Dus het is zeker niet de meest snelle manier om te reizen, maar wel heel comfortabel en leuk. Zeker ook omdat je dusdanig lang in de trein met elkaar zit dat je elkaar toch ook een beetje gaat leren kennen en wat over elkaar te weten komt. Ik zou het interrailen en op deze manier een reis maken door Europa dan ook zeker iedereen kunnen aanraden en zou het zo nog een keer doen.

Wat betreft de hoogtepunten van mijn reis, zijn er drie dingen die bij mij naar boven komen. Dat is de nachttrein van Budapest naar Boekarest. Hoewel het niet het meest luxe bed was, het warm was en veel gedoe met grenscontroles, was het ook een heel leuk avontuur en iets compleet nieuws. Het in slaap vallen en wakker worden in een compleet nieuw landschap is iets bijzonders en het feit dat je een volledig bed hebt in een vervoersmiddel is ook niet iets dat je baak hebt.

Als tweede zou ik het sfeertje in Sofia willen noemen. Er was iets in die stad dat een hele relaxte en positieve sfeer uitstraalde. In Boekarest en Budapest had ik de mensen als een beetje bot ervaren en in Sofia was het juist het volledig omgekeerde. Hele open mensen die je meer met open armen ontvingen. Als je puur naar de gebouwen zelf kijkt, is Budapest denk ik het mooiste, maar daar was het me te toeristisch en viel het authentieke een beetje weg denk ik. Sofia had dat meer en is daarom zeker een aanrader.

Het laatste hoogtepunt moet toch Athene zijn. Hoewel super toeristisch en vol met Amerikanen, Engelsen, Fransen, Nederlanders, etc. geeft deze stad niet een te toeristisch gevoel af. Dat komt misschien door de grote van de stad of gewoon door de Grieken zelf die het toerisme meer met open armen ontvangen, ik weet het niet. Dat sfeertje in combinatie met alle super bijzondere gebouwen met hun geschiedenis die je alleen in Athene kunt vinden, maakt ook Athene absoluut een aanrader.

Uiteindelijk ben ik heel blij met mijn reis en heb ik ook erg genoten van het schrijven van deze blogjes. Mijn rondreis eindigt straks op de boot, maar mijn blog zal ik hier al afsluiten. Een afsluiter met zeker een mixed-feeling, want hoewel ik het jammer vind dat de reis voorbij is, heb ik ook heel veel zin in mijn weekje vakantie in Chania. Tot dat ik daar aan kom ga ik vannacht op de boot nog even lekker nadromen van mijn reis en me mentaal voorbereiden op het feit dat ik van alleen op reis naar een vakantie met 8 andere jongens ga. Dat zal wel even wennen worden 😉.

1. R.Avontuur:
    13 augustus 2023
    Dank je wel voor het "meereizen"
    Je hebt een bijzondere ervaring achter de rug waarop je nog vaak zult terug kijken.
    Nog een fijne tijd op Kreta.
    Liefs, oma-Ria
  2. Margot:
    13 augustus 2023
    Jip dank je wel voor het delen van al je reiservaringen de afgelopen
    2 weken!
    Elke avond keken we uit naar je verhaal en de foto’s.
    Vanaf morgen lekker genieten met je vrienden op Kreta.
    Lieve groet van opa Ger en Margot
  3. Martine:
    He Jip,

Het was echt super om met je "mee" te reizen. Het lijkt me heerlijk om een paar weken alleen op reis te gaan.

Heel veel plezier nog de komende week, maar dat zal helemaal goedkomen.

Tot snel,

Martine