Dag 2, München -> Budapest

1 augustus 2023 - Budapest, Hongarije

Dag twee van de reis, een dag die bol stond van uit het raam turen. Vanaf half 2 tot en met kwart voor 9 's avonds heb ik in de trein gezeten vanuit München naar Budapest. Tijdens het turen van het raam zag je langzaam het landschap veranderen van Duitse en Oostenrijkse bergen naar een steeds vlakker en leger landschap. Toen de grens van Hongarije gepasseerd was, heb ik weinig anders gezien dan boerenvelden, boerenvelden en nog meer boerenvelden. Af en toe een beetje een crappy boerderij of een station in the middle of nowhere. Een station dat overigens ook niets anders is dan een perron met twee bushokjes erop.

En dan is daar ineens Budapest, Hoge gebouwen, veel lichtjes, veel leven, grote stadions en verlichtte oude gebouwen. Vanaf station met de metro naar het hostel gegaan dat midden in het centrum ligt. De avond zal verder vooral uitrusting brengen. Morgen wordt Budapest verkent. Ik heb drie volle dagen in Budapest, dus tijd genoeg om deze stad eens goed te bekijken.

Dat gold niet voor München, toch heb ik vanmorgen nog 2 uurtjes de tijd gevonden om het centrum in sneltrein vaart te bekijken. Het was er druk, het was er gezellig en het was ook wel precies wat je verwacht van een grote Beierse stad. Mensen in Lederhosen, blauw-wit geblokte vlaggen overal, veel terrassen en biergartens, maar ook veel imposante kerken en gebouwen. Met het Marienplatz als hoogtepunt. München verdient het om nog een keer beter bekeken te worden en blijft op het lijstje staan van 'nog te bezoeken steden'

Voor nu ga ik even een drankje halen bij de bar en lekker een afleveringetje kijken op Netflix. Morgen op voor een nieuw avontuur.

1. Opa Peter:
    2 augustus 2023
    Ik heb voor mijn werk veel in Oost Europa gereisd, toen nog achter het ijzeren gordijn. In veel landen was somberheid troef. Maar niet bij de Hongaren. Ik herinner me zakelijke etentjes gelardeerd met vrolijke Hongaarse zigeunermuziek waar veel gelachen en gezongen werd. Een verademing. Ik hoop dat je iets van die sfeer kunt oppikken.
  2. R.Avontuur:
    3 augustus 2023
    Hoi Jip
    Ik ben in dat gebied tussen Oostenrijk en Budapest geweest en vond het een vreemd en wat naargeestig gebied
    Gelukkig was Boedapest de moeite waard.
    Goede reis verder,leuk dat ik zo mee kan reizen.